Case 2 Aslastregeling
 

Situatie
Een truck met laadbak wordt ingezet bij het egaliseren van een bouwkavel. Als de laadbak geheel is volgestort, bereikt het voertuig een gewicht van 45 ton. Ondanks de drassige ondergrond blijft het voertuig operationeel, dankzij de vaardigheid van de chauffeur en de techniek van de aslastregeling.

Techniek
De positie van de voorloopas en de drie achterassen wordt geregeld door het centrale computersysteem, de SBC. Deze berekent de compensatie en stuurt de assen onafhankelijk van elkaar aan. In extremere situaties kan een vierde as ingezet worden om de wieldruk verder te verdelen.

Voordelen

  • Aslastoverschrijding wordt voorkomen.
  • Een signaal waarschuwt wanneer de veiligheidsgrens overschreden wordt.
  • De laadbak kan optimaal beladen worden in overeenstemming met de Wet Voertuigregelementen.
  • De aslastregeling biedt extra veiligheid omdat de remweg wordt verkort.

Overige toepassingen

  • Containervrachtauto's.
  • Trailers.
  • Zwaar transport, buitengewoon transport.
  • Kraanwagens.