Case 3 Waterwerper ME
 

Situatie
Een waterwerper weegt 24 ton. Dat is inclusief een volle watertank met 8000 liter water en de bemanning bestaande uit de chauffeur, commandant en twee kanonniers. De inzetbaarheid van dit voertuig hangt in hoge mate af van zijn wendbaarheid en stabiliteit. Door de massa van het voertuig kan een obstakel op de weg of in het terrein zijn stabiliteit en wendbaarheid ernstig op de proef stellen.

Dankzij het door Terberg Automotive ontwikkelde hoogteregelingssysteem compenseren de wielen elk verschil. De wielen reageren onafhankelijk van elkaar, en bewegen zowel omhoog als omlaag, waardoor de cabine en watertank in balans blijven. Door de hoge reactiesnelheid van het systeem wordt een hoogteafwijking tot maar liefst 15° vrijwel ongemerkt gecompenseerd.

In parkeerstand kan de wagen, gerekend vanaf de vloer, tot 30 centimeter zakken. Dit vergemakkelijkt het in- en uitstappen.

Techniek
Hoogteregeling
Over het gehele voertuig zijn actuatoren en sensoren verdeeld die volcontinu de veranderingen in de ondergrond registreren. Het centrale computersysteem berekent de vereiste compensatie en stuurt de wielen direct en onafhankelijk van elkaar aan. Doordat de besturingsunits verzonken liggen in het chassis, is de gevoeligheid voor spatwater en stof sterk gereduceerd. De hoogteregeling werkt volautomatisch maar kan ook vanuit de cabine worden bijgestuurd.

Besturing kanon
Naast de hoogteregeling die de instabiliteit corrigeert, zijn er besturingscircuits die andere functies in de waterwerper voor hun rekening nemen. De ‘battle mode’ is autonoom. Zodra de waterpomp operationeel is, kan het waterkanon gericht worden. De twee dakkanonnen en het kanon aan de achterzijde worden bestuurd met drie joysticks. De kuipstoelen van de kanonniers volgen de positie van de kanonnen.

In battle mode kan de bumper als een schuif functioneren. De bumper zakt dan tot ongeveer 20 centimeter boven het wegdek om zo door barricades te rijden.

Beeldregistratie
Met een zestal camera’s houdt de bemanning zicht op alles wat er rondom het voertuig gebeurt over de volle 360°, zodoende is er geen blinde hoek. De camera’s worden bediend en bekeken via touch screens. Verder kan er ook gebruik worden gemaakt van de standaardfuncties inzoomen, uitzoomen, night vision en autofocus. De groothoekcamera achterop de waterwerper is ook geschikt als achteruitrijdcamera. De commandant kan de beelden van vier camera’s tegelijkertijd op één scherm bekijken. Het is mogelijk de beelden te bewaren en ze op een later tijdstip elders te bekijken. Zodra de kanonnen worden gebruikt registreren de camera’s de gebeurtenissen en slaan deze op. Het is mogelijk de beelden real time te bekijken op een andere locatie dan in het voertuig, bijvoorbeeld in een commandocentrum. Vanzelfsprekend verloopt deze extra videodistributie via een beveiligde verbinding.

Voordelen

  • Wendbaarheid.
  • Stabiliteit.
  • Volledig overzicht van alle activiteiten binnen en rondom het voertuig.
  • Beeldregistratie.
  • Besturingsunits ongevoelig voor spatwater en stof.

Overige toepassingen

  • Laadvloeren van opleggers zwaar transport.
  • Vergroting in- en uitstapcomfort bij autobussen.
  • Container transportsystemen.
  • Vereenvoudiging koppeling met oplegger.
  • Egaliseersystemen grondverzetmachines.
  • Hoogteregeling bluswater/schuimvoertuigen.