Case 5 Stuurasregeling
 

Situatie
Een truck met laadbak wordt ingezet bij het egaliseren van een bouwkavel. Als de laadbak geheel is volgestort, bereikt het voertuig een gewicht van 45 ton. Desondanks moet de truck met het grootste gemak naar een andere locatie gemanoeuvreerd kunnen worden en maximale wendbaarheid is hierbij een vereiste. Ondanks de drassige ondergrond blijft het voertuig operationeel, dankzij de vaardigheid van de chauffeur en de techniek van de stuurasregeling in combinatie met de aslastregeling.

Techniek
Het centraal computersysteem, de SBC, neemt het denkwerk voor zijn rekening. Afhankelijk van onder meer de positie van de overige assen, de gewichtsverdeling, het motorvermogen en de weerstand van de ondergrond, wordt volcontinu de optimale positie van de stuuras bepaald. Alle factoren worden doorlopend beoordeeld. Per moment bepaalt de SBC of en welke correcties vereist zijn. Bovendien stuurt het systeem het toerental van de motor bij, afhankelijk van de conditie van de ondergrond en de snelheid van het voertuig. Overbelasting van welke functie dan ook wordt zo voorkomen.

Voordelen

  • De draaicirkel wordt aanzienlijk bekort door het meesturen van de voorloop- en naloopas.
  • De bandenslijtage neemt merkbaar af.
  • Minder onderhoud vereist wanneer een wagen van stuurasregeling is voorzien.
  • Minder mechanische verbindingen vereist voor het inleiden van een stuurbeweging.
  • Volautomatische snelheidsbegrenzing is standaard.
  • Vergroot de wendbaarheid en stabiliteit van de truck.

Overige toepassingen

  • Containerauto's.
  • Trailers.
  • Zwaar transport, buitengewoon transport.
  • Kraanwagens.