Case 9 Crashtender
 

Situatie
Op vliegvelden is behoefte aan een brandweerauto welke naast een waterkanon, ook een watertank met grote inhoud heeft. Door de hoge snelheden en onverharde ondergrond van het voertuig is de stabiliteit zeer belangrijk. Terberg Automotive heeft de aansturing van de hydraulische hoogteregeling verzorgd. Per wiel wordt de hoogte geregeld en bij afwijkingen wordt er per wiel gecorrigeerd. Alle gegevens worden op een overzichtelijk display weergegeven.

Techniek
Het centrale computersysteem, de SBC meet continu of het voertuig waterpas staat. Bij afwijkingen wordt de wielophanging zo aangestuurd dat het voertuig waterpas komt te staan. Een schuine helling wordt zo door de centrale besturing gecorrigeerd zonder verlies van goede wegligging.

De besturing leest voertuiggegevens direct van de vrachtwagen communicatiebus (J1939), deze gegevens worden gebruikt om te bepalen of en hoe er gestuurd mag worden. De snelheid van het voertuig wordt begrensd door de besturing als de blauwe zwaailichten uit staan. De centrale besturing zend de huidige snelheid op de vrachtwagen communicatiebus (J1939), deze wordt gebruikt door het snelheidsdisplay in het dashboard.

Bij snelheden boven de 80 km/h wordt de hoogte van het voertuig verminderd om zo een stevige en veilige wegligging te behouden.
In bochten met hoge G-krachten wordt er geen sturing gedaan om voor de chauffeur onverwachte bewegingen te voorkomen.

Bij het parkeren van het voertuig wordt de hoogte omlaag gebracht om in en uit stappen te vergemakkelijken.

Voordelen

  • Voertuig staat altijd waterpas.
  • Bij hoge snelheden betere wegligging.
  • Voertuig kan gemakkelijk op een schuine helling rijden.
  • Duidelijk overzicht van de huidige hoogte, schuinstand, G-krachten en snelheid.
  • Makkelijker in en uitstappen.

Overige toepassingen

  • Waterwerper ME.
  • Ambulances.
  • Zwaar transport.
  • Bijzonder transport.
  • Autobussen.